Wankle Wankle-ciąg dalszy

Twórcą silnika Wankla był Felix Wankiel (ur. 13.08.1902r., zm. 9.10.1988r.) niemiecki mechanik i konstruktor. Patent swojego pierwszego pomysłu zgłosił w 1933r. i przez kolejnych 60lat wiele kolejnych, związanych z silnikiem rotacyjnym. Podczas drugiej wojny światowej  pracował na rzecz Luftwaffe.
felix-wankel-i-model-stworzonego-przez-10765_l
Najbardziej zaangażowane firmy w prace nad doskonaleniem i rozwojem silnika Wankla były: NSU,Daimler-Benz, Fichtel i Sachs (Niemcy), Curtiss-Wright i General Motors (USA) oraz Toyo-Kogyo (Japonia). Produkcję silników Wankla na skalę przemysłową pierwsze podjęły firmy samochodowe. Prototypy samochodów z tym silnikiem pojawiały się na targach motoryzacyjnych na początku lat 60tych Pierwszym seryjnie produkowanym samochodem napędzanym silnikiem Wankla był NSU Spider zaprezentowany w 1963r. na targach w Frankfurcie.
nsu spider
Kolejnym bardziej popularnym i produkowanym na większą skalę modelem tego producenta był model Ro80 wyposażony w dwucylindrowy silnik. W 1967r. 
ro80_c

Mazda zaprezentowała model RX-7 napędzany dwucylindrowym silnikiem o pojemności 1146cm3. Nie był to pierwszy model Mazdy z takim silnikiem ale do dnia dzisiejszego jeden z najpopularniejszych samochodów napędzanych tego typu jednostką. Na całym świecie sprzedano blisko pół miliona takich aut.
Lata 70-te były dla silnika Wankla złotą erą. Każda z liczących się firm motoryzacyjnych prowadziła badania nad rozwojem i ulepszeniem tej jednostki. Do seryjnej produkcji trafiało corazwięcej samochodów. Ze względu na wiele zalet tego silnika znajdowano coraz to nowsze zastosowania np: w lotnictwie, w sprzęcie pracującym w niskich temperaturach (sanie motorowe), piły,szlifierki, łodzie oraz motocykle. 

W roku 1974 Suzuki wprowadziło do sprzedaży motocykl RE5 napędzany jednocylindrowym silnikiemo pojemności 497cm3. W pewnym momencie na rynku motoryzacyjnym wśród producentów została praktycznie tylko Mazda (Toyo-Kogyo). 

Wiele pracy w rozwój tych silników włożyli również Rosjanie. Ich konstrukcje były bliźniaczo podobne do projektów Mazdy. Zajmowała się tym przede wszystkim firma VAZ a konkretnie Specjalistyczne Biuro Konstrukcyjne Silników z Obrotowym Tłokiem (SKB-RPD), prawdopodobnie w dużej mierze finansowane przez KGB. Wyprodukowali oni ponad dwadzieścia różnych odmian tych silników, w tym silniki trzycylindrowe i doładowane. Większość tych konstrukcji trafiała do pojazdów wykorzystywanych na potrzeby państwowe takich jak rządowe limuzyny czy milicyjne radiowozy. Na szeroką skale do masowej produkcji trafiały jednak takie samochody jak Łada Samara
łada samaraczy różne odmiany Wołgi. Z całą pewnością jeszcze w latach 90tych produkowano seryjnie auta ztakimi silnikami w Rosji. Niestety zdobycie pewnych informacji dotyczących historii i rozwojutych jednostek na terenie Rosji jest bardzo trudne. 

Pomijając rynek rosyjski od przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych w dystrybucjiświatowej jedyne auta jakie można było nabyć z takimi silnikami były to modele Mazdy. Niezłomność inżynierów tej firmy pozwoliła tak dopracować ten silnik, że zaprezentowany w 2003 roku model Renesis przez kilka lat z rzędu otrzymywał różne nagrody między innymi miano „Silnika roku”.
Mazda startująca w wyścigu Le Mans samochodami napędzanymi silnikiem Wankla ma jeden z najwyższych współczynników bezawaryjnej ukańczalności tego wyścigu plasujący się na poziomie 67%. Jedynie Honda, która startowała tylko raz i wszystkie 3 wystawione auta dojechały do mety byłalepsza. Taki stan rzeczy miał miejsce dopóki Audi nie zaczęło startować autami napędzanymi silnikami wysokoprężnymi. Jest też jedyną firmą, której udało się wygrać ten wyścig autem napędzanym silnikiem nie tłokowym.
W chwili obecnej nie produkuję się na dużą skalę żadnego samochodu napędzanego silnikiem Wankla. Ostatnie seryjnie produkowane auto była to Mazda Rx-8 produkowana do 2012r., której wytwarzanie zaprzestano ze względu na ograniczenia wynikające z normy EURO6.
Silnik Wankla bardzo często jest opisywany poprzez analogie do silników tłokowych czy turbinowych. W różnych źródłach można przeczytać, że łączy w sobie cech silnika tłokowego czterosuwowego ze wzglądu na cztery takty (ssanie, sprężanie, pracę i wydech) oraz dwusuwowego gdyż pracuje na mieszance paliwowo powietrznej z dodatkiem oleju smarującego komory spalania. Porównując dalej, posiada on o około 30% mniej części ruchomych niz silnik tłokowy. Silniki Wankla są również znacznie lżejsze aniżeli silniki tłokowe.
Na rysunku zobrazowano zasadę działania silnika Wankla.

silnik5

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *