Mazda EUNOS COSMO

EUNos Cosmo (1990-1995 r.)

22-01-2011008 1990_Eunos_Cosmo2

źródło  http://www.goldenline.pl/grupy/Motoryzacja/motoryzacja/jakie-auto-jest-twoim-marzeniem,1507488/s/21

 

Mazda Eunos Cosmo jest luksusowym coupe,klasy średniej mającym technologiczne i mechaniczne fenomeny.
Samochód dostępny był w sprzedaży na rynek Japoński, produkowany wyłącznie z kierownicą po prawej stronie. Jedną z najbardziej charakterystycznych cech tego auta jest silnik, 20B, twin turbo z trzema rotorami!

Silnik miał oficjalnie 280 KM do ponad 300 KM. Był to pierwszy silnik wankla (razem z 13B-REW), w którym zastosowano sekwencyjny układ twin turbo. Podwójne doładowanie silnika z trzema rotorami, odpowiadała silnikom V8. Moment obrotowy przy 1800 rpm wynosi 380 Nm, przy 2200 - 390 Nm, maksimum przypada na 3000 rpm - 402 Nm, natomiast do 7000 rpm dostępne aż 90% maksymalnego momentu.

W 1990 roku, samochód prezentował się bardzo imponująco, jego wewnątrze, materiały z jakich zostało wykonane,   ich jakość, a do tego bogate wyposażenie, np.: nawigacja satelitarna, ekran dotykowy, telefon, telewizja, klimatyzacja, system CCS, elektryczne sterowanie lusterek i szyb, elektryczna regulacja foteli i kierownicy, podgrzewane lusterka, system audio składający się z radia, odtwarzacza CD, 6 głośników, itp. itd... można powiedzieć zwalały z nóg! Nawet dziś niektórym zapiera dech w piersiach...
Auto dostępne tylko z 4-biegową skrzynią automatyczną, która działa w trzech trybach: normal, power i hold. Napęd na tył.


Eunos Comos wychodził w dwóch seriach (seria I - 1990-1993, seria II - 1994-1995) i dostępny w kilku wersjach wyposażenia:

Type-E CCS: dla serii I oraz II, luksusowa wersja, dostosowane tylne zawieszenie aby podnieść komfort. W przeciwieństwie do poniższych wersji, ta dostępna była tylko dla modeli z silnikiem 20B.

Type-E: dla serii I, wyposażenie identyczne z powyższym, oprócz systemu CSS.
Type-S CCS: dla serii II, była to wersja luksusowo-sportowa, czyli posiadała dodatki z wersji Type E + twardsze zawieszenie z Type S, charakteryzowała się czarną, skórzaną tapicerką.

Type-S: dla serii I, wersja sportowa, twardsze zawieszenie, brak skórzanej tapicerki, brak CSS i niektórych dodatków z luksusowych wersji.

Type-SX: dla serii II, wersja ta z czasem zastąpiła Type S, poprawiono zawieszenie bardziej nastawione na sportową jazdę.


Spalanie, hmm jak na Wankla przystało -nie małe :) lecz do przeżycia...
Cena za ten samochód w pierwszej połowie lat 90 to ok. 230 tys. zł, do dziś jest to najdroższy samochód z Wanklem, jaki stworzyła Mazda.

Silnik z trzema rotorami, wykorzystywany był do profesjonalnego sportu od lat 80, gdy Mazda stworzyła 13G, czyli pierwszy silnik wankla z trzema rotorami, który znalazł szersze zastosowanie w wyścigach (np. Le Mans lub All Japan Sports Prototype Championship), na dzień dzisiejszy jest to bardzo drogi silnik i prktycznie nie dostępny. Natomiast 20B jest póki co tańszą (ok 30 tys zł) opcją i dla chcących dostepną. W  USA gdzie silniki Wankla od dawna są popularne, 20B swapowane są do wielu modeli Mazdy i używane w wyścigach na 1/4 mili, również samoloty korzystają z tych silników...

źródło http://staryjaponiec.blogspot.com/2012/01/93-zapomniane-coupe-02-honda-legend.html

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *